nuffnang ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 27, 2013

Tiada adab, biadap

Dulu tak pernah terjadi. Alkisah perihal kampung Launnie.

Kali ni meluat. Aku bukan jenis boleh tengok perlakuan tak sepatutnya. Bully. Cyberbully. Hinaan. Cercaan. Walau bukan diri sendiri kena. Automatic panas. Tapi ada apa hal. Umpatan korang sampai je balik kat tuan badan yang diumpat.

Orang yang menghina ni selalunya tak ingat hinaan itu seperti mempertikaikan qada dan qadar Allah. Kalau nak cari point hina. Semua makhluk ada point walau satu. Untuk kau? Aku ada banyak.

Lebih buruk. Bila yang buat perangai ini lelaki. Wahai lelaki-lelaki di luar sana. Anda diciptakanNya untuk membimbing. Tapi kalau adap sopan tiada. Anda memang lelaki. Masih Melayu. Tapi. Masih mahu mengaku muslim dengan attitude begitu?

Kalau perempuan yang buat pon sama buruknya. Karang kata bias pulak. Semua salah lelaki.Tapi domestic violent. Untuk diri ini. Belum pnah lagi dengar lelaki cedera parah dipukul isteri. Or lelaki homeless disepak isteri keluar dari rumah sebab taknak beehenti merokok. Owh. Tasmania terlalu banyak domestic violent.

Bermulut laser dan biadap adalah dua perkara yang berbeza.

Aku bersyukur kerana Allah aturkan aku berwajah garang sentiasa. Moga moga mereka yang kurang adabnya ini, berfikir banyak kali sebelum berbuat lawak tak berapa nak kelakar dengan aku. Serious. Anda kini dalam list manusia yang saya rasa rugi sebab kenal anda. Saya rasa sangat rugi. Apa guna hebat dalam pelajaran tapi otak tak diguna memelihara iman?

*syukurlah anda dah delete kata-kata melampau anda. Walaupon yang belum didelete tidak lah sopan mana. Tapi yang dah didelete masih terkesan. Maknanya, sangat biadap.Sedih hati yang melihat, entah bagaimana perit hati yang terkena. Tabah lah. Allah ada untuk kita semua.

E N D

2 respond(s) to this blog:

Zulfadly said...

aku baca pon masa dia post tu dah rasa x elok, bahasa mcm poyo skit, kesian lok, nak bergurau dengan orang, tapi ada limit, maybe baru jadi senior kot, nak sound tp dah xduduk kampung, nasib ko tulis dekat grop,budak2 ni

kekunang said...

Dia bajet orang setuju dengan perangai dia. Tak cool langsung lelaki biadap. Aku pon ada dalam list umpatan. Tu tak pernah bercakap langsung tu. Provoke aku. Dia silap. Aku bukan Lok. Cerita dia dah banyak sangat. Bukab sorang kawan yang dah jadi mangsa.