nuffnang ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, September 25, 2012

hidup

today's entry will be about life...

lately..aku banyak terima berita orang sakit...
sakit ni kan bermusim...time denggi..semua orang kena denggi..time heart attack..banyak gila berita heart attack..tapi macam tu la kisah hidup aku...satu start...bertimpa-timpa datang...

ok...lately ni...aku rasa aku banyak terima kisah orang sakit kanser...kanser ni bukan baru dalam hidup aku...kadang-kadang aku rasa menyesal tak jadi doctor...aicheh...aku ada ramai orang yang terdekat dengan aku yang menghidap kanser...like seriously...ramai...tapi belum lebih sepuluh orang la..tu pon kalau aku tak silap kira or tak miss sape-sape...

bila ada ahli keluarga yang sakit...bukan sahaja orang yang sakit tu diuji kesabarannya...orang yang terdekat dengan si sakit tadi juga diuji kesabaran nya menempuh, menghadapi, menjaga dan memastikan everything falls in the right place...

ni entry ni aku tulis takde research ke hape...tapi..seriously...aku nak tahu sangat punca kanser..kenapa ramai sangat yang kena??

time tulis ni perasaan aku bercampur baur...sedih..hiba..semua ada..aku akan teringat balik mereka-mereka yang telah pergi dan yang masih lagi suffer...berat aku menengoknya...tapi macam mana sedih pon aku..berat lagi bahu yang memikul...takde perkataan lain boleh diucap melainkan sabar...duit dah tak penting..kalau penyakit tak boleh diubat... sokongan... shoulder to cry on...telinga yang sanggup mendengar tanpa sibuk menjudging..itu lebih berharga...

teringat pada seorang studiomate yang propose cancer centre for kids.. masa dia explain kat  aku..aku boleh nampak air mata dia bertakung...muka steady je...lepas semua orang dah blaaa...aku tanya, dia cerita...sbb sepanjang zaman kanak-kanak dia..dia teman abang dia kat hospital sebab cancer...and..aku boleh cakap...aku tak paham sepenuhnya situasi dia...tapi aku boleh rasa sedihnya..aku pernah hilang kawan sebab cancer masa umur 8 tahun macam tu...masa tu rasa macam tipu sangat...tiba-tiba dia dah tak boleh berjalan..bercakap....

punca aku tulis entry ni..ialah untuk mengingatkan diri sendiri...beribadah selagi mampu..kerja selagi boleh..bahagia kan mereka yang pernah kita rasa nak bahagiakan selagi terdaya...jangan pernah putus asa dalam mengubati apa-apa jua...sebab memang semua penyakit ada ubatnya kecuali mati...usaha...everyone deserves to be happy...

*terjumpa seseorang yang dahulunya cergas..tapi kini berjalan pon dah perlahan...jika tidak disapanya...memang aku dah tak kenal siapa dia...bila dia senyum..aku rasa nak pengsan sebab sedih yang teramat sangat...

**ada saudara yang sakit bertanya... ramai yang mula kata..pergi...mungkin dia ada nak cakap apa-apa..sebab dulunya..sewaktu dia refuse untuk bercakap dengan semua orang...dia nak bercakap dengan aku...berjam lamanya berbicara...sampai ada topic yang aku rasa aku tak perlu tahu...tak kurang juga yang hairan mengapa aku yang dipilih untuk dia bercerita...(hati kecil berkata..Allah aturkan segalanya..)

***persoalannya...mampukah aku...?? boleh tak aku menangis sepuasnya dahulu baru pergi bertemu muka..takut aku tak mampu nak buka mulut sebab sibuk tahan air mata...

#ini semua kisah pesakit kanser...by  the time aku habis tulis ni...total yang aku kira-kira...adalah lebih sepuluh...Allah...Ya Allah...peliharalah kami...



- E N D -

0 respond(s) to this blog: