nuffnang ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, January 17, 2012

sarcasm is like art..sometime it seems good...but after all, it is just another RUBBISH, we, the human being created to hurt others

nowadays, blog, twitter, facebook especially and any other medium that connect people (you name it) have been exploited from it's main purpose..

so..mainly...these mediums are created to connect people...CONNECT...!!
but what happen today, most  of these mediums are used to promote stuffs, to  say bad things about others (i this case, twitter is exceptional..it is a place where people babbling about everthing..as in..EVERTHING..!!), to   humiliate other with their grammar mistakes while knowing that 'these' friend will actually read their stats or tweets...tempat berdakwah tak kena cara...and macam2 lagi yg lari dari tujuan asal ...to 'connect' people...

this morning, i became annoyed reading a stats written by one of my friends in fb...some might get me wrong after reading this...but it is just an opinion that i would love to share....

first of all..sharing IS caring...but when you share something that ain't appropriate...and it hurts others' feeling...what's the point of sharing...owh ya...you share so 'you might look good and others will respect you?' so...from what  i wrote just now...a typical answer i would receive will be...'bukan senang kita nak ajak org berbuat baik..orang pasti akan fikir yg bukan2..ada je...' yup...true...but haven't you think about any other appropriate way untuk tegur orang?

ok...start with issue tudung...i've read like seriously a lot about tudung...and some women can't accept it when ppl voice out about this tudung issue...some will bitchly react : kubur lain2...jaga kubur sendiri sudah...
and this i copied from my facebook...

Respon 1 -

"Yang kau sibuk sangat tu kenapa ? Suami aku pun tak pernah halang aku nak pakai tudung ke tak nak pakai tudung ke." 

Respon 2 -

"Bapak aku pun tak pernah cakap apa-apa , So kau jangan menyibuk lah dengan hal2 orang. Kau sendiri pun dulu tak pernah betul !"

Respon 3 -

"Kubur lain-lain , kau buat hal kau , aku buat hal aku"

Respon 1- Suami kamu seorang yang lemah dan penakut kerana nak minta isterinya menutup aurat pun kamu tidak mampu bertegas. Ketahuilah bahawa, suami kamu itu DAYUS !

Respon 2 - Setiap langkah kamu keluar dari rumah , kamu menariknya ke arah Neraka ! Tidak kah kamu merasa kasihan dengan ayah mu ?
Respon 3 - Didunia berani kamu membantah , apakah kamu berani membantah didepan ALLAH pd hari perhitungan nanti ?  

first and foremost...each time i read such stuff...i would wonder when and where these conversations happen....

and soalan macam mana yg diajukan smpai keluar respon2 dr minah tak bertudung tadi...  persoalan kedua...how could the manusia alim yg respond kemudian tu respond balik macam tu...i dont have comment about situation 3..but a lot of comment for 1 and 2...

persoalan pertama...respon 1 from manusia baik...terang2 la pegangan agama si suami manusia kurg baik itu kurang atau tidak  teguh mana...its all  about choice...dia cari pompuan tak bertudung dari awal...so..ape yg cuba disampaikan dgn respon 1 oleh manusia baik tadi? dgn statement mengatakan suami si manusia kurang baik ini  dayus..tidak akan dapat membuka hati  atau pon menyedarkan lagi  manusia kurang baik ini..malah lebih menyakitkan hati mereka dan seterusnya menjauhi terus manusia baik baik...

respond 2 pon sama..mungkin kalau ditukar (!) dengan (.) bunyinya akan jadi lebih molek?

so...selaku manusia sarcastic...(i've been told by my friend very recently about my sarcastic habit...believe me..i didnt mean it at all..that's me...time aku neutral pon aku  kna sarcastic jugak..sso  takley buat ape.. ) saya menyeru kepada semua rakan2 yg baik  mahupon kurg baik agar sama2 memperbaiki  diri....

menegur sentiasa ada caranya..being judgmental wont solve any problems...btw...who are you to judge God's creation?

bila manusia kurang baik berubah menjadi baik sikit...tak perlu digembar gemburkan...doakan dia jadi lebih baik....membuat spekulasi tentang mengapa dia jadi baik telah pon membuat anda menjadi manusia kurang baik juga!

bila manusia kurang baik beri respond bangang...balas la dengan bijaksana...orang bangang tak perlu disakiti hati mereka...mereka akan dengar kata orang yg diorg hormat...

oke..dah malas nak menulis...ini lah yg matt(my lecturer) maksudkan...aku bercakap...lepas tu bila dah  malas..suka2 hati je berhenti...ahaha....

kesimpulan dari entry  ini..

*judgmental adalah bangang..!!
*menegur banyak caranya...selagi org yg ditegur tidak rasa offended....teguran anda mungkin bakal mengubah dirinya ke arah yg lebih baik...salah tegur akan menyebabkan hati manusia2 kurang baik tadi lebih liat nak menjadi baik..bukan mereka tak tahu apa mereka buat itu salah...cuma kurang yg mengingatkan...kebanyakkannya mengeji dan tak kurg juga yg memandang serong...
***mnjadi biadap adalah satu pilihan!

mengeji manusia juga adalah satu pilihan...dia kurang pengetahuan agama..ajarkan dia..bukan pandang serong....grammar dia teruk...kau kutuk la lagi...dah tau ko lebih pandai...nape tak btolkan? or tak perlu kutuk2...ko nampak pompuan seksi...ye..dia pompuan jahat...okey..aku  tahu ape jwpn nye..sbb aku pon dah baca byk kat internet...

yang  pasti betul...

Siapa kita untuk kata tunggu or nanti terhadap hukum Allah?

- E N D -

1 respond(s) to this blog:

Tumit Tinggi said...

yes...aku stuju sangat. Aku jugak di 'sarcastickan' oleh someone yg buat aku terluka sgt.Tapi aku bukan jenis manusia bangang nak menjwb atau membals tindakan dia.Aku prefer diam or remove terus dr hidup aku.Buang masa nak layan manusia2 yang x berfaedah dalam hidup aku. acct. aku buat entry tentang sarcastic then aku cari sumber tejumpa blog kau ni. TERBAIK BEB! :)